nyalakan notifikasi untuk berita terbaru dari Okezone

Belajar Sejarah Salat Istikharah yang Gunakan Mimpi Sebagai Petunjuk

Hanizha Fatma, Jurnalis · Minggu 17 Februari 2019 19:02 WIB
https: img-o.okeinfo.net content 2019 02 17 612 2019153 belajar-sejarah-salat-istikharah-yang-gunakan-mimpi-sebagai-petunjuk-maOqtbjpv1.jpg Ilustrasi Salat. (Foto: HWT)

SETIAP manusia selalu dihadapkan dengan berbagai macam pilihan dan kebanyakan umat muslim akan melakukan solat istikharah sebagai cara untuk mendapatkan petunjuk saat bingung menentukan pilihannya.

Solat istikharah sendiri adalah solat sunnah yang dikerjakan seseorang yang sedang berhadapan dengan dua pilihan yang berat dan mendesak. Dengan solat istikharah, seseorang akan mampu membuat pilihan yang benar dan terbaik menurut dari petunjuk Allah.

Biasanya, solat istikharah melibatkan mimpi sebagai petunjuk. Sebab pada zaman jahiliyah, masyarakatnya menentukan pilihan atau istikharah denggan menggunakan azlam atau undian.

Tapi, kemudian Allah melarang cara tersebut dan menggantinya dengan solat istikharah stelah mengangkat Nabi Muhammad SAW sebagai Rasulullah.

Baca Juga: 5 PNS Cantik dengan Senyum Manis yang Bikin Pria Salah Tingkah

Jabir Bin Abdullah RA pernah berkata, “Dahulu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah mengajari kami Istikharah dalam memutuskan segala sesuatu, (sebagaimana mengajari kami) surat dalam Alquran.

Beliau bersabda, apabila salah seorang diantara kalian hendak melakukan sesuatu (yang membingungkan) maka lakukanlah solat sunnah dua rokaat selain solat wajib.

Waktu solat istikharah itu sendiri mengikuti waktu dari solat sunnah yang telah dikerjakan. Artinya, solat istikharah tidak memiliki batasan tertentu untuk waktu pelaksanaannya.

Jika dikerjakan berdiri sendiri dengan niat khusus solat istikharah, maka sebaiknya tidak melaksanakannya pada waktu-waktu di mana solat sunnah dilarang untuk dikerjakan.

Baca Juga: Seksinya Pacar Baru Vicky Prasetyo, Anggia Chan dengan Outfit dan Pose Sensual

Meski demikian ada anjuran untuk melaksanakannya di waktu sepertiga malam, bersamaan dengan pelaksanaan solat tahajud. Dalam hadits dikatakan jika jumlah rakaat dalam solat istikharah adalah 2 rakaat.

Adapun 2 rakaat tersebut bisa berdiri sendiri dengan niat khusus solat istikharah, atau digabung dengan niat yang lain seperti solat sunnah rawatib.

(mrt)

Bagikan Artikel Ini

Cari Berita Lain Di Sini